OVER TENDERS GESPROKEN – EPISODE 4

Een van de meest onderschatte succesfactoren van een goede aanbieding is de inleiding. Het ‘hoofdstuk’ dat juist de meeste zorg en aandacht verdient! Toch is het schrijven ervan vaak een last-minute-exercitie. De hardware is klaar en staat bol van tot in detail uitgewerkte maatregelen en resultaten. Er moet alleen nog even een mooie strik omheen. “Maak jij er een mooie inleiding of oplegbrief bij?” krijgt de EMVI-schrijver als opdracht mee. En zo verzeilen we vaak in alinea’s die ‘met trots’ een winnend plan introduceren en waarin de aanbiedende combinatie “de toekomst met groot vertrouwen tegemoetziet.”

De inleiding is een pitch: de entree naar een superplan! Dit is de hal, waarin je je gasten ontvangt en verwelkomt. De plek, waar je ze de weg wijst en waar het leesavontuur begint. Hier markeert de gids zijn vertrekpunt. Hier stelt hij alvast een paar interessante
bezienswaardigheden in het vooruitzicht. Hij introduceert de route en schetst de reisbeleving. En legt uit hoe de navigatie (planstructuur) jou als lezer gaat helpen om de juiste of kortste route naar je gewenste eindbestemming te vinden.

Een goede pitch maakt gebruik van de KANS Methode 2.0. Hij maakt in één of twee A4tjes duidelijk hoe jij als expert kijkt naar de opgave. Schetst een Kader. Laat kansen en risico’s zien. De strategische keuzes die daaruit zijn voortgekomen. De topmaatregelen die dat heeft opgeleverd. De Aanpak, dus. De pitch maakt ook duidelijk tot welke resultaten dit gaat leiden: het Nut. En: waarom de opdrachtgever daar straks heel blij van wordt: het Succes. Hij onderstreept tenslotte waarom jij als aanbieder de enige juiste partij bent voor deze opgave. Meer weten over pitchen: lees dan het Handboek EMVI-Engineer.